زمین شناسی- دبیرستان زنده یاد مهندس مهدی صافی دستجردی
 
 
برچسب:, :: ::  نويسنده : میلاد
 
آب شدن یخچالهای طبیعی بلندترین صدای محیط زیست دریایی
صدای شکستن و پرتاب شدن یخها به داخل دریا که به واسطه حبابهای هوای و یخ درحال آب شدن ایجاد می شود می تواند سرنخهایی را برای به سرعت آب شدن یخچالهای طبیعی ارائه کرده و به محققان کمک کند محیط زیست قطبی را که به سرعت درحال تغییر است بهتر درک کنند.

ارین پتیت متخصص ژئوفیزیک اظهار داشت که اغب هنگام قایقرانی در آبهای شمالی سرد چنین صداهایی را می شنود و هنگامی که زیر آب میکروفون کار می گذارد این صدا بلندتر می شود.

وی گفت: اگر هنگام بارشهای متوالی کاملا زیر آب قرار بگیرید صدای بارش باران داخل آب یکی از بلندترین صداهای طبیعی اقیانوسی خواهد بود. ما در آب‌دره های (Fjord) یخی این صدا را به طور مستمر ثبت کرده ایم.

آب‌دره یا فیورد یک مسیر باریک و ژرف از دریا است که در خشکی پیش رفته باشد. آب‌دره معمولاً دارای دیواره‌های پرشیب و تندی است. این دیواره‌ ها در پی زیر آب رفتن دامنه‌ های کوه‌ها یا ادامه فرسایش یخچالی زیاد و عمیق شدن یک دره ساحلی تشکیل یافته‌ است.

برای تأیید منبع یخی صدا تکه های یخ در یک مخزن آب یخ قرار داده شد و این آزمایش با صدا و تصویر ضبط شد تا محققان بتوانند این صدا را با صدای گریز حبابها از یخ تطبیق دهند.

کوین لی کارشناس صوت شناسی دانشگاه تگزاس که به انجام این آزمایش در آزمایشگاه کمک کرد، گفت : اکثر صداها هنگام خارج شدن از نوسان حبابها تولید می شود. هنگامی که یک حباب از یک گلوگاه یا روزنه رها می شود، با فرکانسی که با شعاع حباب نسبت معکوس دارد به طور طبیعی نوسان می یابد. به این معنا که حبابهای کوچکتر داری صداهای بلندتر هستند.

صدای حبابهای ضبظ شده در میانه فرکانسهایی است که گوش انسان می شنود.

محققان با استفاده از میکروفون زیر آبی صداهای آب‌دره های یخی را ضبط کردند تا به آنها کمک کند تغییرات نسبی آب شدن یخچالها را در واکنش به رویدادهای آب و هوایی، تغییرات فصلی و روندهای جوی بلند مدت بررسی کنند.



 

فيروزه معدن 2500 ساله نيشابور ،گرانبهاترين و زيباترين فيروزه جهان است.
به گزارش روابط عمومى سازمان زمين شناسى کشور، محمد شهسوارى عضو ستاد سياست‌گذارى امور معدنى سنگ‌هاى قيمتى وزارت صنايع و معادن با بيان اين مطلب افزود :‌سابقه استخراج و کاربرد فيروزه در ايران به هفت‌هزار سال پيش برمى‌گردد که وجود يک مجسمه فيروزه‌اى از گوساله که عمرى بيش از هفت‌هزار سال دارد و در موزه لوور پاريس نگهدارى مى‌شود قدمت استخراج و فرآورى اين ماده معدنى باارزش را در ايران نشان مى‌دهد.
او گفت: در دنيا بهترين و باکيفيت‌ترين نوع فيروزه را با نام Persian Quality ( فيروزه ايرانى )  مى‌شناسند و ميزان مرغوبيت فيروزه‌هاى جهان را با فيروزه‌ ايرانى مى سنجند. شهسوارى خاطر نشان کرد: عدم توجه و حمايت از فيروزه ايرانى سبب شده تا اين فيروزه جايگاه اصلى خود را از دست بدهد و فيروزه هاى‌ آمريکا،‌مصر و شيميايى به صورت قاچاق وارد کشور شود و پس از تراش توسط فيروزه‌تراشان مشهد به نام فيروزه ايرانى در دنيا به فروش برسد و بازار مشهد که محلى براى عرضه فيروزه نيشابور است به محلى تبديل شود تا فيروزه‌هاى ديگر کشور‌ها را با نام فيروزه نيشابور به مشتريان عرضه کند.
او خاطرنشان کرد : وفور فيروزه‌هاى آمريکايى در بازار مشهد باعث شده تا مشتريان در خصوص فيروزه ايرانى ترديد داشته باشند و اين سنگ قيمتى که يکى از نمادهاى کشور است و نام ايران را در بسيارى از نقاط جهان زنده کرده است به فراموشى سپرده شود.
شهسوارى افزود : توجه به سنگ‌هاى قيمتى و نيمه‌قيمتى کشور اشتغال فراوانى را به دنبال خواهد داشت لذا عدم سرمايه‌گذارى مناسب در اين خصوص فرصت‌هاى کسب درآمد و اشتغال را از اين صنعت سلب نموده است.

او ابراز اميدوارى کرد تا با جلوگيرى از ورود فيروزه‌هاى آمريکايى و غيرايرانى به کشور و هم‌چنين تبليغات گسترده‌ در داخل کشور و خارج ،فيروزه ايران به جايگاه واقعى خود در جهان باز‌گردد

 


درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زمین شناسی- دبیرستان زنده یاد مهندس مهدی صافی دستجردی و آدرس safischoolzaminshenasi.LXB. ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 54
بازدید ماه : 101
بازدید کل : 6717
تعداد مطالب : 52
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1